Sayın TÜRKıYE DEğERLEME UZMANLARI BıRLığı
YÖNETıM KURULU BAşKANLIğINA
6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu uyarınca 2015 yılı Gayrimenkul Değerleme Asgari Ücret Tarifesi ve Uygulama Esasları, ile ilgili görüşlerimi saygı ile sunuyorum:
Birlik yönetimimizin girişimleri neticesinde, ücret tarifemiz 2 yıldır Resmi Gazetede yayınlanmaktadır. Bu başarıdan dolayı emeği geçenlere teşekkür ediyorum.
Resmi Gazete: Hükümet adına yayınlanan devlet gazetesidir. Türkiye Cumhuriyeti kanunlarını, hükümetin karar ve kararnamelerini, tüzük ve yönetmeliklerini, ilgililere ve halka duyurmak ve bunları yürürlüğe koymak üzere hükümet tarafından yayımlanan gazetedir. Bu gazetede yayınlanan hükümlere, tüm iç ve dış paydaşların uymasını diliyorum.
1- 19.12.2013 tarihli 28856 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan 6. Gurup başlıklı toplu değerleme bölümündeki, tarifeye uyulmadığı, toplu değerleme konusunun suiistimal edildiği, hatta farklı yorumlamalardan kaynaklanarak rekabet ortamının oluştuğu konusu gündemdedir. 2015 yılı ücret tarifemizde, toplu değerleme konusunun suiistimale mahal vermeyecek bir anlatım ile yazılması hususunu özellikle istirham ediyoruz.
2- Özellikle kırsal kesimde yapılan değerlemede, aynı mahalle veya köy sınırında bulunan yapılı ve yapısız taşınmazların, toplu değerlemeye tabi tutulması talep edilmektedir. 2015 ücret tarifesinde, yapılı (ruhsatlı veya ruhsatsız), yapısız (arsa-tarla) işlerinin toplu olarak değerlendirilemeyeceği mutlaka belirtilmelidir.
3- Mesleğimiz emek yoğun tarzında çalışma gerektiren bir meslektir. Seri üretim imkansızdır. Bu sebeple her rapor farklıdır. Mesleğimizi icra eder iken, aynı binadan gelen, çoklu değerleme işlerinde, artı ücret konusunda, çekilen emeğin karşılığı ücrete yansımamaktadır. Çünkü, aynı binada, farklı B.B.lerin nitelik ve nicelikleri de farklılık göstermektedir. Yani aynı şablonu kullanmak imkansızdır. Aynı binada, ikinci B.B. için bir rapor yazım sürecinde harcanan ilave zaman, 8 TL/ilave rapor ücretidir. Bu ücretin, çok özür diliyorum inşaat ameleliği saat ücretinin altında kaldığını rahatlıkla söyleyebiliriz. Bu hususun gözden geçirilmesini, iyileştirilme yapılmasını diliyorum.
4- Natamam işlerde harcanan emek ve zaman daha fazladır. 2015 yılı ücret tarifesinde, natamam işlere, sembolik te olsa, artı bir ücret yansıtılması hususunun değerlendirilmesini talep ediyoruz.
5- Toplu değerlemede, arsa, tarla ve B.B. sayıları için bir üst sınır belirlenmesi elzemdir. Örnek olarak toplu değerlemede tapu sayısı kaç olur ise olsun, her 30 tapudan sonra, ikinci, üçüncü bir talep olarak değerlendirilmelidir. Çünkü, hizmet verdiğimiz bankaların, internet ortamındaki yazılımları farklıdır. Bazı bankalara toplu değerleme veri girişi kolay iken, bazı bankaların yazılım formatından kaynaklanan veri girişleri ise son derece zordur.
6- 19.12.2013 tarihli 28856 sayılı resmi gazetede yayınlanan ücret tarifemizin, 2. Maddesinde: “Ekli tarife ile belirlenen asgari ücret ve masraf tutarları sadece verilecek değerleme hizmetine ilişkin olup, hizmetin verilmesi için gereken ulaşım masrafları ile bu hizmetin verilebilmesi için zorunlu olan bilgi ve belgelerin temininde resmi kurumlara yapılan harç ve benzeri ödemeler ile KDV ve diğer vergiler gibi ek ücret ve masraflar tahsil edilecek asgari ücrete dâhil edilemez, ayrıca ödenir.” Denilmektedir. Remi Gazetede yayınlanan bu maddeye, ne yazık ki ekseriyetle uyulmamaktadır. şirketler gerekçe olarak, şu banka yol ücreti ödüyor, şu banka ödemiyor diye açıklamada bulunuyorlar. Bu maddeye muhalefet edilmeyecek önlemlerin alınmasını, tarifede daha keskin ifadelerin yer almasını diliyorum.
Saygılarımla. 01.12.2014
Ahmet GÖÇER
Gayrimenkul Değerleme Uzmanı (401756)