Gönderen Konu: SPK Liisanslama ve Sicil Tutmaya ılişkin Esaslar Hakkında Tebliğ Taslağı  (Okunma sayısı 14146 defa)

creacer

  • GOLD ÜYE
  • ***
  • İleti: 117
TDUB'un bu taslak hakkındaki kurumsal görüşü nedir acaba merak içerisindeyim. Bu taslak ile ilgili yönetimi toplayıp görüş bildirip üyelerinide bu görüş hakkında bilgilendirecekler mi?

ABDULLAH UZGUR

  • Ziyaretçi
TDUB'un duyurusu aşağıdaki gibidir:

"Sermaye Piyasası Kurulu’nun gayrimenkul ve konut değerleme uzmanlığı için aranan tecrübe şartına dair almış olduğu 26.02.2014 tarih ve 6/189 sayılı kararına yönelik, Birliğimizce hazırlanan ekteki yazı 19.03.2014 tarihinde SPK’ya gönderilmiştir."

http://www.tdub.org.tr/images/pdf/2014.03.19_46_spk_tecrube_sarti.pdf

Hayırlı sonuçlara vesile olmasını diliyorum.

creacer

  • GOLD ÜYE
  • ***
  • İleti: 117
ılk defa TDUB'la aynı doğrultuda düşünüyorum. TDUB'un Taslak hakkında da görüşlerini beklemekteyiz.

maras46

  • YENİ ÜYE
  • GOLD ÜYE
  • *
  • İleti: 212
Arkadaşlar,
TDUB'un SPK'ya gönderdiği yazı takdire şayandır. Kendisine yakışına yapmışlar.
 
TDUB'un görüş yazısında, önlisans mezunlarının imtihana girip/girmemesi yönünde bir hususa değinmiş mi? Ben mi fark edemedim. Umarım aynı dik duruş ile bu konuyu da en güzel şekilde gündeme taşırlar.

Seçim ortamının toz-duman oluşundan istifade mi ediliyor diye insanın kafası karışmıyor değil. Bir oldu-bitti ile, bu güzelim mesleği mahdevecekler. ınşallah yanlıştan dönerler.

Uzmanlık lisansının; bir berber, bir kasap mesleği için ustalık belgesi almaktan daha kolay hale getirilmesinin bedelini, TÜRKıYE FıNANS SıSTEMı ağır bir şekilde öder. Berber, kasap mesleği de zor ve titizlik gerektirir. Amacım kesinlikle küçümseme değildir. Bu mesleğin kalitesini düşürmeye nasıl cür'et edebiliyorlar. şaşmamak ve bu işin altında bir gariplik aramamak mümkün değil.

VARLIK VE DEGER

  • GOLD ÜYE
  • ***
  • İleti: 70
TDUB'un sektörün beklentileriyle doğru orantılı ve kalitenin daha da artırılması yönündeki görüşleri oldukça sevindiricidir. Sınav, 3 yıllık tecrübe şartı ve 4 yıllık lisans mezunu olma şartlarının aynen devam ettirilmesi yönündeki düşünceleri de yazı içeriğinde belirtilmektedir.

Konuyu Bilirkişilik müessesesinin 3 yıllık tecrübe gerektirdiğine dayandırması ve şartlar esnetildiğinde değerleme hizmeti alacak kişi ve kuruluşların ilave önlemler alarak keyfiyet oluşturacağını belirtmesi de oldukça isabetli tespitlerdir.

Temennimiz TDUB'un belirttiği genel geçer ve objektif düşüncelerin SPK tarafından da benimsenmesidir. Mesleğin gelişimine katkı sağlayacak TDUB düşünceleri doğrultusunda SPK'nın son kararının da bu yönde oluşturulması, yıllardır sağlanan kalitenin düşürülmemesi adına sektör açısından oldukça önemlidir.

SADÝ

  • STANDART
  • **
  • İleti: 48
  Ynt: TECRÜBE şARTINI TEVSıK ETMEK ıÇıN 3 YILLIK FııLı ÇALIşMA KOşULU KALDIRILDI
« Yanıtla #5 : şubat 27, 2014, 17:34:16 » 

--------------------------------------------------------------------------------

       Anladığım kadarıyla:  Birliğin ; TKGM'nin 21.1.2014 tarih'li talimatının uygulanmamasının(sahte liste oluşturmasının) gerekçesini(sözde) sahada yeteri kadar Lisanslı Gayrimenkul Değerleme  Uzmanı olmadığı yönündedir.O yüzden,SPK'nin tecrübe şartını, ilke kararı alarak kaldırması sınavı kazanıpta 3 yıllık tecrübe şartını taşımayanların sahada iş yapabilmesi ki ( SPL kayıtlarında mevcut olduğu üzere) bu durumda olanların sayısal olarak çoğunluk teşkil ettiği göz önünde bulundurulmuştur.Dolayısıyla  bu durum Lisanslı olanların aleyhinde gibi  gözüksede,Lısanslıların haklarını koruyan ve yakında çıkması muhtemel olan Tebliğin  alt yapısını oluşturmaktan ibaret olabilir.

           DEğERLı MESLEKDAşLARIM;
                    SPK lisanslı Gayrimenkul Değerleme Uzmanları olarak gerek işbu sayfaya,gerekse mesleğimizle ilgili internet adreslerine hep birlikte ve müşterek sorunlarla gönderdiğimiz, mağduriyetlerimiz ve meslekte yaşanan sorunlar dile getirildiği sürece ilgili makamlar tarafından mevzuat dahilinde dikkate alınacağı aşikardır.Ancak,SPK Lisanslı Gayrimenkul Değerleme Uzmanlarının üye olmak zorunda olduğu ve yeni kurumsallaşma çabası içersinde olan birliğimizin,haklarımızı laikiyle hukuk,vicdan ölçüleri içersinde savunması gereken  görüşlerini Sermaye Piyasası Kurulu'na(Özerk) sunabilmesi için,birlik üyesi bilincinde hareket etmemiz  gerektiği ve empati yaparak yapıcı olmamız gerektiği kanaatindeyim.Çünkü,Birliğimiz kronolojik olarak Türkiye Barolar Birliği,Noterler Birliği,Mühendisler Mimarlar Odalar Birliği gibi geçmişi olmadığı gibi,yeni kurulmuş olması sebebiyle henüz söz sahibi olarak kurumsallaşmış ve tanınmış değildir.Onun için üyeleri olarak mevcut yönetimden memnun oluruz-olmayız hiç önemli değil,Kişiler her zaman gelip-geçicidir,önemli olan Tüzel Kişiliğimizdir…Ama bizim haklarımızı koruyacak /savunacak olan birliğimizdir.O yüzden,ayrıca birliğimizin internet sayfasına Tebliğ Taslağı ile ilgili hukuk mantığı içersindeki görüşlerimizi gönderelim ki onlarda yönetim olarak bizi temsilen görüşlerimizi değerlendirerek SPK’ya görüş olarak sunsunlarBirliğimizin,bizim münferit olarak SPK’nın ilgili internet sayfasına sunacağımız Tebliğ Taslağı hakkındaki görüşlerimizden ziyade,bizlerden gelen görüşleri olgunlaştırarak sunacak olan bizi temsil eden birliğimizin görüşleri yüzde yüz etkili olacağı katidir. O yüzden Taslak hakkındaki görüşlerimizi ilgili internet sayfasına sunduğumuz gibi,yakında Taslak hakkındaki görüşlerini SPK’ya sunacağı ve internet sayfasında deklare etmesini beklediğimiz,bağlı bulunduğumuz Birliğimize göndermekte çok büyük fayda vardır.Çünkü,bu aşamada Birlik Yönetimimize mantık ve hukuk dışı muhalif olmanın Lisanslı arkadaşlar olarak hiçbir kazancı olmayacağı gibi   inanız ki!...Diğer Birliklerden farklı olarak bizim  birliğimizde,haklarımızı ve sorunlarımızı   mevzuat konusunda savunacak,daha ehli vukuflar vardır.SAYGILARIMLA 
NOT:Yukarıda sunduğum daha önce gönderdiğim mail bilgi amaçlıdır.Ayrıca,SPK’nın yayımnladığı taslak niteliğindedir.

ekspermuhendis

  • YENİ ÜYE
  • STANDART
  • *
  • İleti: 49
Tebliğ taslağı ile ilgili ulaşılabilen her kuruma mutlaka gerekçeleri ile kararın ve taslakdaki yanlışlıkları yazılı/sözlü anlatmalıyız. Tebliğ taslağı ve tecrübe ile ilgili alınan kararlar sektörün ve hepimizin geleceğine yön verecek. Tebliğ taslağı  bu hali ile geçer ve alınan tecrübe kararı uygulanmaya başlarsa, vahim sonuçlar doğuracağını düşünüyoruz. Umuyoruz ki hatadan dönülür. Ancak dönülmezse sektörde neler olur, bu karara karşı neler yapılabilir, belki şimdiden bununda planını yapmak gerekir. Bu arada uzun zamandır Sayın MESUT TATLIPINAR'ın yorumlarını göremiyoruz. Konu ile ilgili düşüncelerini merak ediyoruz.

maras46

  • YENİ ÜYE
  • GOLD ÜYE
  • *
  • İleti: 212
1978 yılında 76.000 lise mezunu, 45 günlük eğitim ile öğretmen olmaları ile ilgili, 30 Ocak 2014 tarihinde Milli Eğitim bakanı Hüseyin Çelik’in basın açıklaması:

"Milli Eğitim’in esas şirazesi, o 1977, 1978, 1979 yıllarındaki atamalardan sonra kopmuştur. Dönemin ana muhalefet partisi Genel Başkanı Sayın Demirel, “45 günde kabak bile yetişmez” diye itiraz etmiştir; ama bu 76 bin kişi Türk milli eğitimini felç etmiştir"

Yani 45 günde KABAK BıLE YETışMıYORMUş. Bu nasıl bir hormon uygulaması ki, 3 yıllık tecrübe süreci 2 güne indirilebiliyor. ıleride göreve gelecek muhtemel bakanların açıklaması, Hüseyin Çelik'in açıklamasının kopyası olabilir. Muhtemelen ekonomi bakanı şöyle diyecektir: "3 yıllık tecrübeyi 2 güne, 4 yıllık eğitimi 2 yıla indirdiler. Değerleme mesleğini felç ettiler."

ışin garibi, aynı hükümetin eleştirdiği konunun, başka bir şablonunu aynı hükümetin bürokratları nasıl hazırlayabiliyor? Çok düşündürücü. Galiba siyasilerin haberi yok.

maras46

  • YENİ ÜYE
  • GOLD ÜYE
  • *
  • İleti: 212
TDUB'a görüşlerimi şu şekilde sundum. ınşallah mesleğimizin onuru korunur.


Sayın TÜRKıYE DEğERLEME UZMANLARI
BıRLığı BAşKANLIğI’NA

Konu: Sermaye piyasasında faaliyette bulunanlar için lisanslama ve sicil tutmaya ilişkin esaslar hakkında, yeni (20.06.2014) tebliğ taslağı hakkında görüşlerim.


Söz konusu tebliğ taslağında geçen şu maddelerin, tekrar gözden geçirilmesini talep ediyorum;

“Lisans alma şartları MADDE 7 – (2) Sermaye Piyasası Faaliyetleri Düzey 1 lisansı ve Konut Değerleme Lisansı için en az 2 yıllık yükseköğretim düzeyinde, diğer tüm lisanslar için ise en az 4 yıllık yükseköğretim düzeyinde eğitim alınmış olması gerekmektedir.”

MADDE 6 – (3) Lisans sahibi kişilerin lisansa tabi görevlerde çalışabilmelerine ilişkin Kurulca tecrübe ve/veya belli eğitim programlarına katılım şartı getirilebilir.

MADDE 12 – (1) Sınavlarda başarılı sayılmak için sınav konularının her birinden 100 üzerinden en az 50 alınması ve tüm sınav konularından alınan notların aritmetik ortalamasının en az 60 olması gerekmektedir.

Önceden aranan tecrübe şartı: GEÇıCı MADDE 6 – (1) Bu Tebliğin yürürlük tarihinden önce, Kurumsal Yönetim Derecelendirme Lisansı, Kredi Derecelendirme Lisansı, Konut Değerleme Lisansı ve Gayrimenkul Değerleme Lisansı için başvuran ve bu lisansların sınavlarının bir kısmından veya tamamından başarılı olan adaylar için de bu Tebliğden önceki mevzuat hükümlerine göre lisans belgelerinin verilmesi aşamasında aranan tecrübe koşulu aranmaz.

Daha önce verilen lisans belgelerinin denklik durumu: GEÇıCı MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin yürürlük tarihinden önce verilmiş olan lisansların denklik durumu aşağıdaki tabloda verilmektedir:

Yukarıda belirtilen maddelerin, kamu yararı teşkil etmediği, tebliğde yayınlanarak kesinleşmesi halinde; Anayasaya, yürürlükteki kanunlara, Uluslararası Antlaşmalara, yönetmelik ve genelge hükümlerine aykırılık teşkil edeceği ve vicdanları yaralayacağı şüphesizdir.

1978 yılında, 76.000 lise mezunu 45 günlük eğitim ile öğretmen oldular. Eğitim alanında yaşanan kalite düşüşünün telafisi mümkün olmadı, ülkemize derin yaralar açtı.  O tarihten sonra iktidara gelen hemen her hükümet, bu durumu ağır bir dille eleştirmiştir. Hazırlanan tebliğ taslağında, yukarıda belirtilen maddeler, finans sektörünün sigortası olan gayrimenkul değerleme alanında, telafisi mümkün olmayacak yaralar açabileceği, ülkemize zarar verebileceği hususu çok iyi analiz edilmelidir.
   
Söz konusu maddelerin, yasal mevzuat ile çelişen hususları: 

1-   Anayasanın kanun önünde eşitlik başlığını taşıyan 10. maddesi; “Hiçbir kişiye, aileye, zümreye ve sınıfa imtiyaz tanınamaz. Devlet organları ve idare makamları bütün işlemlerinde kanun önünde eşitlik ilkesine uygun olarak hareket etmek zorundadır” hükmünü taşımaktadır. Bu hükme göre, yetiştirilme amacı farklı olan, ön lisans ve lisans mezunlarının bir tutularak ön lisans mezunlarının “Konut değerleme uzmanlığı” imtihanına girecek olması, Anayasamızın 10. Maddesi hükmü ile çelişmektedir. Ülkemizde, 4 yıllık üniversiteyi kazanmak için daha ağır derslere çalışmak,  daha fazla zaman ve emek harcamak gerekir. Çünkü bir inşaat mühendisliği bölümünü kazanmayı gerektirecek üniversite puanı ile, inşaat teknikerliği bölümünü kazanmayı gerektirecek üniversite puanı arasında çok ciddi fark vardır. Kazanılan 4 yıllık lisans eğitimini bitirmek için de, ön lisans eğitimine göre daha ağır derslerin imtihanında başarılı olma mecburiyeti bulunmaktadır. Ön lisans mezunlarının, lisans mezunları ile denk sayılması, lisans mezunlarının geçmişte harcadığı zaman ve emeklerin hiçe sayılması anlamına gelecektir. Konut değerleme ve gayrimenkul değerleme lisanslarının, sahada uygulama alanları aşağı yukarı ortaktır. Ön lisans mezunlarına verilmesi düşünülen bu hak, mevcut durumda hizmet veren tüm gayrimenkul değerleme uzmanlarının kazanç ve kariyerini etkileyecektir. Diğer taraftan tecrübe şartının kaldırılması manasına gelen düzenleme de, geçmişte, tecrübe şartını yerine getirmek için, zaman ve emek harcayan konut ve değerleme uzmanlarına karşı adaletsiz bir ortam doğuracaktır.
 
2-   2499 sayılı kanunun, 22 ve 30. Maddesindeki hükümlere dayanılarak çıkartılan Sermaye Piyasasında Uluslararası Değerleme Standartları Hakkında (UDES)  Tebliğ (Seri: VIII, No: 45) hükümleri şöyledir:
-    “Bir Profesyonel Mülk Değerleme Uzmanı, kişisel mülkiyet, şirket ve finansal hak ve menfaatler gibi diğer mülkiyet kategorilerinde de değerleme yapmak için gerekli özel uzmanlığa da sahiptir.” 
-   Aynı tebliğde geçen değerleme uzman tarifi şöyle yapılmıştır: “kabul görmüş bir ulusal değerleme kuruluşunun üyesi olmalı veya devlet tarafından lisans verilmiş ya da mahkemeler veya eşdeğer statüdeki bir makam tarafından atanmış olmalıdır.” 
-   Aynı tebliğde geçen ve değerleme uzmanlığı mesleğinin anayasası niteliğindeki Ahlaki ılkeler bölümünde yetkinlik ilkesi şu şekildedir: “Değerleme Uzmanı, üstlendiği görevi genel kabul görmüş profesyonel standartlara uygun olarak yerine getirmek için gerekli bilgi, beceri ve deneyime sahip olmalıdır. Sadece “Tanımlar” kısmında belirtilen Değerleme Uzmanı tanımına uyan bir uzman bu standartlarla ilgili görevleri üstlenebilir.”
-   Söz konusu tebliğin 7. Maddesindeki hükümler, Uluslararası Değerleme Standartları hükümlerine muhalefet niteliği taşımaktadır. En önemlisi mesleğimizin mevcut bilgi-tecrübe seviyesini aşağıya düşüreceği kaçınılmazdır. Tebliğ taslağının 7. Maddesindeki ilgili ibareler, UDES’in ahlaki ilkesi ile çelişen durum ortaya koymaktadır. Gayrimenkul değerleme sektöründe: kariyer, tecrübe ve bilgi seviyesinin aşağıya çekilmesi uluslararası arenada ülkemizi zor durumda bırakabilir. 

3-   6362 sayılı kanunun 62/2 maddesindeki hüküm şu şekildedir: “(2) Kurul, bu Kanun hükümlerine tabi kuruluşların bilgi sistemleri denetimi, derecelendirme ve değerleme faaliyetlerinin güvenli ve bağımsız şekilde yürütülmesi ve bunu teminen kalite güvence sistemlerinin oluşturulması ile kamu yararını da gözetmek suretiyle uluslararası standartlara uyumunun sağlanması amacıyla düzenleme, gözetim ve denetim yapar.” Tebliğ taslağının 7. Maddesinin 2. Fıkrasındaki hükmün uygulamaya girmesi, 6362 sayılı kanunun 62/2 maddesindeki “uluslararası standartlara uyumunun sağlanması” ibaresi ile çelişen bir durum ortaya çıkartmaktadır. Gayrimenkul ve Konut Değerleme Uzmanlarının 4 yıllık mezun olacağı ve hangi tecrübe şartlarına sahip olması gerektiği hükümleri kanun ve tebliğlerle belirlenmiş iken, eğitim ve tecrübe sürecinin düşürülmesi, başarı puanının aşağıya çekilmesi uluslararası standartlara uyum konusunu tartışmaya açacaktır.

4-   6306 Sayılı Kanunun 12.  maddesindeki hüküm şu şekildedir: “Sermaye Piyasası Kuruluna kayıtlı olarak faaliyet gösteren lisanslı değerleme kuruluşlarının isim ve adreslerini belirten listeler, her yıl ocak ayı içinde, ikinci fıkradaki mahkemelere bildirilmek üzere Sermaye Piyasası Kurulunca valiliklere gönderilir. Yeterli sayıda değerleme uzmanı bulunan yerlerde, 10 uncu maddede öngörülen değer tespitleri, bilirkişi sıfatıyla öncelikle Sermaye Piyasası Kurulundan lisanslı değerleme uzmanlarına, taşınmaz geliştirme konusunda yüksek lisans veya doktora yapmış olan uzmanlara yaptırılır.” 28258 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bilirkişi Listelerinin Düzenlenmesi hakkındaki yönetmeliğin 7. Maddesinde “Bilirkişilik yapacağı alanda en az üç yıllık meslekî deneyime sahip olmak” hükmü yer almaktadır. Söz konusu tebliğ taslağında geçici 6. Maddedeki “Tebliğden önceki mevzuat hükümlerine göre lisans belgelerinin verilmesi aşamasında aranan tecrübe koşulu aranmaz.” şeklinde tebliğ taslağında yer alarak uygulamaya girer ise;  28258 sayılı resmi gazetede yayınlanan 3 yıllık tecrübe şartı ile uyumsuz bir durumun ortaya çıkmasına ve 6306 sayılı kanunun 12. Maddesindeki hükme göre görev yapamamasına yol açacaktır. Tebliğin bu şekilde yayınlanması halinde,  ilgili kanun maddesi ile çelişeceği muhakkaktır.

5-   2499 sayılı kanun gereği kurulan T. C. Başbakanlık Sermaye Piyasası Kurulunun, Sermaye piyasasında faaliyette bulunanlar için lisanslama ve sicil tutmaya ilişkin esaslar hakkındaki (Seri: VIII, No: 34) tebliğinde, Gayrimenkul Değerleme Uzmanı ve Konut Değerleme Uzmanı olma şartları şu şekilde belirlenmiştir: Madde 7- (Değişik: Seri: VIII, No: 52 sayılı Tebliğ ile) Gayrimenkul Değerleme Uzmanı: Bir gayrimenkulün, gayrimenkul projesinin veya bir gayrimenkule bağlı hak ve faydaların değerlemesini yapacak gayrimenkul değerleme şirketleri tarafından istihdam edilen veya gayrimenkul değerleme şirketleri ile sözleşme imzalamak suretiyle değerleme hizmeti veren, asgari 4 yıllık üniversite mezunu, gayrimenkul değerlemesi alanında en az 3 yıl tecrübesi olan ve Kurulun lisanslamaya ilişkin düzenlemeleri çerçevesinde kendilerine Gayrimenkul Değerleme Uzmanlığı Lisansı verilen kişilerdir. Madde 11- (Ek: Seri: VIII, No: 52 sayılı Tebliğ ile) Konut Değerleme Uzmanı : Sermaye Piyasası Mevzuatının gerektirdiği hallerde, konut değerlemesi yapan ve değerleme şirketlerinde istihdam edilen veya değerleme şirketleri ile sözleşme imzalamak suretiyle konut değerlemesi hizmeti veren, asgari 4 yıllık üniversite mezunu, konut değerlemesi alanında asgari 1 yıl tecrübesi olan ve Kurulun lisanslamaya ilişkin düzenlemeleri çerçevesinde kendilerine Konut Değerleme Uzmanlığı Lisansı verilen kişilerdir. 2499 sayılı kanuna dayalı olarak çıkartılan, 26601 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan ve bu hükümler yürürlüktedir. Söz konusu tebliğ taslağında 4 yıllık üniversite mezun olma şartının 2 yıllık mezun olmaya ve tecrübe şartı hükümlerinin kaldırılması hususları, Resmi Gazetede yayınlanan hükümler ile uyumsuz ve çelişen bir durum ortaya çıkarmaktadır.

6-   Bankalara değerleme hizmeti verecek kuruluşların yetkilendirilmesi ve faaliyetleri hakkında yönetmeliğin 1. Maddesi: (Ek:RG-29/09/2007-26658) (Değişik:RG-14/8/2012-28384) Değerleme uzmanı: Değerleme kuruluşu tarafından değerleme yapmak üzere istihdam edilen, en az dört yıllık lisans düzeyinde öğrenim görmüş, bankacılık, bağımsız denetim, sigorta eksperliği veya mahkemelerde bilirkişilik de dahil olmak üzere değerleme konularında en az üç yıllık tecrübeye sahip ya da değerleme konusunda yurt içinde veya yurt dışında yetkili kurumlar tarafından verilen mesleki yeterlilik sertifikalarına sahip olan kişileri” ifade eder.” şeklindedir. Mesleğimizin %95 iştigal alanı, kredilere konu taşınmazların değer tespitidir. BDDK’nın yönetmelik metninde geçen değerleme uzman tarifindeki tecrübe süresi, söz konusu tebliğ taslağındaki hükümler ile uyumsuzluk göstermektedir.

7-   Gayrimenkul Değerleme Uzmanlığı mesleğini yakından ilgilendiren, söz konusu tebliğ taslağında yukarıda belirtilen maddelerin, kamu yararı ihtiva etmediği açıktır. Kamu yararı olmadan, konut değerleme ve gayrimenkul değerleme mesleğinin tecrübe ve eğitim süresinin hafifletilmesi, başarı puanının düşürülmesi: kazanılmış haklarımız ile ilgili haksız rekabet ortamının oluşmasına yol açacağı muhakkaktır.

8-   Tebliğ  taslağının geçici 1. Maddesinde, daha önce verilen lisans belgelerinin denklik durumu ile ilgili tabloda, konut ve değerleme uzmanlığı lisansı yerine konut ve değerleme lisansı haline geleceği bildirilmiştir. “Uzmanlık” ibaresi çıkartılmak istenmektedir. Kamulaştırma Kanununun (Ek fıkra: 16/5/2012-6306/12) 12. Maddesinde şu hüküm yer almaktadır: “….değer tespitleri, bilirkişi sıfatıyla öncelikle Sermaye Piyasası Kurulundan lisanslı değerleme uzmanlarına, taşınmaz geliştirme konusunda yüksek lisans veya doktora yapmış olan uzmanlara yaptırılır.” Değerleme uzmanlarının önemli bir kazanç kapısı da adli bilirkişiliktir. Kamulaştırma kanununda geçen “uzman” ibaresi, çıkartılır ise, mahkemelerde kamulaştırma bilirkişiliği yapamayabiliriz. Ayrıca mesleğimiz ile ilgili, yürürlükte olan, bir çok kanun ve mevzuatta “uzmanlık” ibaresi bulunmakta iken, böyle bir tasarrufun, ciddi bir kavram kargaşası oluşturacağı düşünülmelidir.


DEğERLEME UZMAN SAYISI YETERLıDıR
   
1-   Ülke genelinde yılda yaklaşık 700.000 değerleme raporu düzenleniyor. 700.000 raporu, ortalama resmi gün sayısı olan 250 çalışma gününe böldüğümüz zaman ülke genelinde bir günde ortalama 2.800 rapor hazırlanmaktadır. Bir uzman bir günde 3 raporu çok rahat bir şekilde hazırlamaktadır. Eğer bir değerleme uzmanı günde 3 rapor hazırlar ise, bu ülkeye 930, 2 rapor hazırlar ise 1.400 değerleme uzmanı yeterlidir.
2-   Ülkemizde, değerleme şirket sayısı 140 civarındadır. şirketlerde tahmini olarak 800-900 değerleme uzmanı görev yapmaktadır.
3-   Ülkemizde, lisans almış konut ve değerleme uzman sayısı 3.200 civarındadır. Bu uzmanların 900’ünün şirketlerde, olduğunu varsayar isek, 2300 lisanslı uzmanın olduğu bir gerçektir.


ÇÖZÜM ÖNERıLERıM:
1-   Konut ve değerleme uzmanlığı lisans imtihanına katılmak için 4 yıllık üniversite mezunu olma ve yürürlükteki mevcut tecrübe şartı korunmalıdır.

2-   Bir şehirde, Lisanslı Değerleme Uzmanı mesleğini icra ediyor ise, o şehirde işler uzman tarafından yapılmalıdır. Eğer o vilayette lisanslı uzman yok ise, 4 yıllık üniversite mezunu, şirket kadrolarında çalışan personel tarafından da yapılabilmelidir. Bu husus tesis edilmiş olur ise: 2300 uzman, ülke genelinde hangi vilayette daha az uzmanın olduğunu araştırıp kendisine şehir seçmeye başlayacaktır. Bilgi ve tecrübe, merkezden taşraya doğru hareket edecektir.

3-   Lisanslı uzmanların, sektöre ilgi duymadığı, mesleğini icra etmediği bilinmektedir. Çünkü Değerleme Uzmanları Birliğine, lisanslı uzmanların yarısı üye olmuştur. Lisanslı uzmanların mesleğini icra etmemesinin en önemli sebebi, BDDK tebliğinde geçen değerleme uzman tarifinde, “lisanslı değerleme uzmanı” unvanının bulunmayışıdır. Bu konu çözülmeden, imtihan seviyesini lise mezunlarına, eğitim süresini de 1 saate indirmenin bir faydasının olmayacağı kanaatindeyim.  Ülkemizde yeteri sayıda, hatta fazla sayıda uzman bulunmaktadır. 


SONUÇ:
ınsan vicdanında en köklü duygu adalettir. Bu duygu; toplumun düzeni, barışı ve güvenliği için temel koşul, sağlam tutkal olarak kabul edilmektedir. Topluluk yaşamı, ancak adalet aracılığı ile varlık bulabilir ve daha da önemlisi süreklilik kazanabilir.
Devlete karşı güven duygusunun zedelenmemesi için, idari tasarrufta bulunan kurum ve kuruluşların alacağı kararlar, adalet duygusuna zarar vermemelidir.
1978 yılında 76.000 lise mezununun, 45 günlük eğitim ile öğretmen olması hususuna benzeyen, söz konusu tebliğ taslağındaki hükümlerin gelecekte açacağı yaralar iyi hesaplanmalıdır. 
Çok zor şartlarda, ağır ders yükü ile kazanılan imtihan ve tecrübe şartlarını yerine getiren mevcut konut ve gayrimenkul değerleme uzmanlarının kazanılmış haklarına karşı haksız rekabet  oluşturacak, ayrıca ülkemizdeki değerleme sistemindeki bilgi-tecrübe ve kariyer seviyesini aşağıya düşürecek olan, “Sermaye piyasasında faaliyette bulunanlar için lisanslama ve sicil tutmaya ilişkin esaslar hakkında tebliğ taslağı” nın, yukarıda belirtilen maddelerinin, değiştirilmemesini, yürürlükteki hali ile kalmasını arz ve talep ediyor saygılar sunuyorum. 26.06.2014


                        Ahmet GÖÇER
                        Gayrimenkul Değerleme Uzmanı
 
ahmet1071@gmail.com
5443294550

creacer

  • GOLD ÜYE
  • ***
  • İleti: 117
Son günlerde yapılmaya çalışılan mevzuat değişiklikleriyle ulaşılmaya çalışılan sistem gayet açık. Ön lisans mezunlarına konut değerleme lisansı verip TDUB'a da üye olmaları sağlanarak lisanslı şirketlerin ara eleman ihtiyaçlarını karşılamak. Lisanslı şirket şimdiki sistemde Gayrimenkul Değerleme Lisansına sahip olanlarla çözüm ortaklığı sözleşmesi imzalayabiliyor. Yeni sistemle bireysel çalışan Gayrimenkul Değerleme Lisansına sahip uzmanlar devre dışı bırakılarak ön lisans mezunlarına daha az ücret vererek iş yaptırmanın önü açılacak. Bazı arkadaşlar yazmış zaten sektörün %70'i konut değerleme diye, konut değerleme lisansına sahip olacak ön lisans mezunları sanki sadece konut değerleyecek :))) her tür arsa otel vb. değerleme araştırmasını yapacak raporunu hazırlayacak lisanslı şirketlere yollayacak onlarda altına bir zahmet imza atacak adalet ve kalkınma partisinin kuracağı adaletli sistemde ancak bu kadar adalet olur....

maras46

  • YENİ ÜYE
  • GOLD ÜYE
  • *
  • İleti: 212
Dünyada gizli ve açık işlenen bütün suçların ortaya çıkacağı, iyilik ve kötülüklerin çok hassas terazilerde tartılacağı, insanların dünyada yaptıkıklarının karşılığını göreceği: Ahiret gününün varlığına inanan herkesin Ramazan-ı şerif'i mübarek olsun.

ÇÇR

  • STANDART
  • **
  • İleti: 31
                  Değerli Arkadaşlar,
     Kamuda görevde iken,ön lisans mezunlarından kuruma personel alınaçak, hasbel kaderde mulakat için  komisyonunda idim.Mezun olduğu(Harita-kadastro) ön lisans bölümü kapsamı içerisinde mutlaka bilmesi gerektiği sorular sordum. Soru;Ada nedir ? Cevap;Dört tarafı denizlerle çevrili kara parçasıdır. Soru;Sigorta nedir.Cevap;Elektrik sigortasını tarifledi.Vermesi gereken cevaplar;Ada Tapu ve kadastroya uygun olan en basit haliyle ,çevresi yol ile çevrili parsel veya parseller topluluğudur.Sigorta ise kadastro işlerinde nirengi ve poligon taşlarının altına yerleştirilen beton  taşlardır.Kendi meslek gurubunda bilmesi gereken en kolay sorularıdır.
 Fransa'da okullarda  sınıf geçme notu 70 puan iken ,hükümet 65-70 puan aralğında sınıfını geçemeyenlerin %20 olduğu bahane ederek  sınıf geçme notunu  65 olarak  ilan eder.Veliler, biz eğitim kalitesinin düşmesini istemiyoruz  diyerek  ayaklanır.Hükümet geri adım atmak zounda kalır.
 Dünyadaki 2008 krizi nasıl oluştu. ızlanda' da kiriz nasıl oluştu, internetten ınside Job filmini seyretmelerini öneririm.
Gayrimenkul Değerleme Uzmanlığı ile ilgili SPK'nın deneyim şartını kaldırmak ve geçme notunu düşürmeye çalışması hiç hayra alamet değil.
Teminat olarak gösterileçek taşınmazın değerini yüksek göstermek için piyasa çakallar ile dolu.Eksperin insanı tanıması gerekir. Eğitim yetmiyor.
Ülkeyi soymanın değişik şekilleri vardır.28 şubat bunun değişik versiyonu idi.
   Lisanslı Gayrimenkul Değerleme Eksperliğinin kalitesini düşürerek ne amaçlanmaktadır?

maras46

  • YENİ ÜYE
  • GOLD ÜYE
  • *
  • İleti: 212
Sayın Çağlayan
Filmi izledim. Çok faydalı oldu.
Bugün, kim hangi rolde, ne yapmak istiyor sanki belli gibi.
Birey veya kurumlar için en tehlikeli şey, kendisini akıllı-karşısındakileri ise aptal zannetmesidir.
Rızk Allah'tandır. Kimse kimsenin rızkı ile oynayamaz.
ılahi terazide gram şaşırmaz.
Devlete, kanunlara, mevzuata güvenerek zor şartlarda elde edilen lisans belgelerini, bir kağıt parçasına dönüştürmeye kimsenin hakkı yoktur.
Diğer taraftan, tecrübe ve bilgi seviyesi yetersiz kimselere bu işi yasal zeminde yaptırma yolunu aralayarak, ülkenin finans sistemini tehlikeye atmak nasıl bir ülke sevdasıdır? Yarın yanlış değerleme sonucu yüksek kredi çekilerek sonu intihara giden durumlardan kim sorumlu olacak?
Bir okka samandan, kaç okka duman çıkacağını kimse bilemez...
« Son Düzenleme: Temmuz 06, 2014, 03:30:14 ÖS Gönderen: maras46 »

Exper

  • GOLD ÜYE
  • GOLD ÜYE
  • ***
  • İleti: 277
şimdi SPK herzaman yaptığı gibi TDUB u takmayarak tebliği olduğu gibi geçirecek, ama herkez TDUB a saldıracak

VARLIK VE DEGER

  • GOLD ÜYE
  • ***
  • İleti: 70
TDUB her iki taslak için de üzerine düşeni yapmıştır. Anlayan asgari zeka seviyesine sahip herhangi bir kişi TDUB yazılarını okuduğunda tehlikenin farkına varacaktır. SPK taslakla ilgili bu görüşleri formalite icabı mı istiyor kafa mı buluyor anlamış değilim. Ancak, Kurt kuzuyu yemek isteyince her halükarda yermiş. SPK, gözüdönmüş bir iştahla bu değişiklikleri yapmaya çalışıyor. Bu saatten sonra bu işin bütün vebali SPK'nın üzerindedir......