Hoşgeldiniz, Ziyaretçi.Lütfen giriş yapın veya kayıt olun.
Haziran 29, 2017, 02:23:41
10.226 Mesaj 2.691 Konu Gönderen: 9.144 Üye
Son üye: ozguncicek

Sponsor Bağlantılar
 |  GÜNCEL  |  MEVZUATLAR  |  *****SPK TEBLİĞ TASLAĞI***** 0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte. « önceki sonraki »
Sayfa: [1]
Gönderen Konu: *****SPK TEBLİĞ TASLAĞI*****  (Okunma Sayısı 19353 defa)
ekspermuhendis
YENİ ÜYE
Üye Bilgileri STANDART
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 49

Avatar Yok


« : Mart 08, 2013, 17:12:57 »

Sermaye Piyasasında Değerleme Faaliyetinde Bulunacak Değerleme Kuruluşlarına ve Değerleme Faaliyetine İlişkin Esaslar Tebliği Taslağı Hakkında Basın Duyurusu

http://www.spk.gov.tr/duyurugoster.aspx?aid=20130308&subid=1&ct=c


http://www.spk.gov.tr/apps/teblig/displayteblig.aspx?id=449&ct=f&action=displayfile&submenuheader=null


Logged
Sponsor Linkler
Linkler
*****
Offline Offline

Linkler: 1


View Profile
Re: *****SPK TEBLİĞ TASLAĞI*****
« Posted on: Haziran 29, 2017, 02:23:41 »

Logged
adonis
YENİ ÜYE
Üye Bilgileri GOLD ÜYE
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 52

Avatar Yok


« Yanıtla #1 : Mart 08, 2013, 17:23:26 »

Burada geçen hizmet alımının uzman dışında alınmaması halen geçerli olan bir durum değil sanırım... Bu durumda bunun bankalar nezdinde etkisi ne olur?
Logged
UZMAN01
Üye Bilgileri YENİ ÜYE
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 11

Avatar Yok


« Yanıtla #2 : Mart 08, 2013, 17:59:03 »

MADDE 6 - (1) (ç)"Değerleme kadrosunun en az 2’si sorumlu değerleme uzmanı olmak üzere asgari 6
değerleme uzmanından oluşması,"
   Bu maddenin 10 değerleme uzmanı olmasını aklımdan geçiriyordum, şimdilik beşten altıya çıkmış.

"Şube açılması ve dışarıdan değerleme hizmeti alımı
MADDE 8 – (2) Değerleme kuruluşları, faaliyetlerini sürdürebilmek için yeterli mekân, personel ve
donanıma sahip olması ve bünyesinde en az bir değerleme uzmanı istihdam edilmesi
koşuluyla şube açabilir."
       Bence mevcut şartlarda gereksiz bir madde, şirketler zor durumda kalırlarsa merkezdeki uzmanlarını merkezden ayrılmadan şubede çalışıyor gibi göstereceklerdir. Denetlenemeyecek hükümlerin koyulmasını anlamsız buluyorum. Bknz. lisanslı değerleme uzmanlarının belgelerini kiralayan şirketler.


MADDE 8 – (3)"Dışarıdan hizmet alımı, ancak Kurulun lisanslamaya ilişkin düzenlemeleri çerçevesinde
gayrimenkul değerleme uzmanlığı lisansı veya konut değerleme uzmanlığı lisansı sahibi
gerçek kişiler ya da Kurulca yetkilendirilmiş değerleme kuruluşlarıyla sözleşme imzalanması
suretiyle mümkündür. Bu doğrultuda dışarıdan hizmet alınması yoluyla hazırlanan değerleme
raporlarını tanzim eden kişilere de bu Tebliğin üçüncü bölümünde yer alan hükümler
uygulanır."
        Buradan anlaşılan "lisansa sahip olmayanlar çözüm ortaklığı yapamayacaklar" mıdır?

Açıkçası genel itibari ile tebliğ oldukça olumlu bir izlenim uyandırdı bende.
Logged
ekspermuhendis
YENİ ÜYE
Üye Bilgileri STANDART
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 49

Avatar Yok


« Yanıtla #3 : Mart 08, 2013, 18:08:37 »

MADDE 8 – (3)"Dışarıdan hizmet alımı, ancak Kurulun lisanslamaya ilişkin düzenlemeleri çerçevesinde
gayrimenkul değerleme uzmanlığı lisansı veya konut değerleme uzmanlığı lisansı sahibi
gerçek kişiler ya da Kurulca yetkilendirilmiş değerleme kuruluşlarıyla sözleşme imzalanması
suretiyle mümkündür. Bu doğrultuda dışarıdan hizmet alınması yoluyla hazırlanan değerleme
raporlarını tanzim eden kişilere de bu Tebliğin üçüncü bölümünde yer alan hükümler
uygulanır.

Bu tebliğ taslağı SPK tarafından yayınlandığına göre SPK mevzuatı işlerinde geçerli olacaktır diye düşünüyorum ki, uygulamada da SPK mevzuatına göre düzenlenen raporlar SPK lisanslı uzmanlar tarafından düzenlenmesi gerekiyordu. Bankalar veya BDDK bu tebliğ aynen yayınlanırsa, bu tebliğden etkilenip onlarda bir tebliğ yayınlayabilirler mi  yoruma açık bir konu,
Yine de bu tebliğ bazı şeylerin yazılı hale gelmesi açısından bir adımdır.
Logged
onur85
Üye Bilgileri GOLD ÜYE
***
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 208

Avatar Yok


« Yanıtla #4 : Mart 08, 2013, 19:39:32 »

Son yayınlanan bu tebliğe göre:

1) Mevcut şirketler 5 kişiden oluşan lisanslı uzman sayısını 6'ya çıkarmak mecburiyetinde midir yoksa yeni kurulacak şirketler için mi geçerli 6 uzman?

2) Çözüm ortaklarının lisanslı olması gerektiğine açıkça atıf yapılmış ama halen buna hiçbir şirket uymuyor. Peki bundan sonra bunun denetimi ve uygulanabilirliği nasıl sağlanacak?
Logged
Tunç Demirtaş
YENİ ÜYE
Üye Bilgileri GOLD ÜYE
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 128

Avatar Yok


« Yanıtla #5 : Mart 08, 2013, 20:58:52 »

Onur Selam, ben de düşüncelerimi senin maddelerin yanına "bold - kalın" olarak yazdım. Bakalım bizlere bir faydası olacak mı yeni tebliğin? Pardon taslak tebliğin Smiley

Son yayınlanan bu tebliğe göre:

1) Mevcut şirketler 5 kişiden oluşan lisanslı uzman sayısını 6'ya çıkarmak mecburiyetinde midir yoksa yeni kurulacak şirketler için mi geçerli 6 uzman? Bence bu tüm şirketler için 6 olur. Öncesi 5 sonrası 6 diye bir ayrım yapılamaz.

2) Çözüm ortaklarının lisanslı olması gerektiğine açıkça atıf yapılmış ama halen buna hiçbir şirket uymuyor. Peki bundan sonra bunun denetimi ve uygulanabilirliği nasıl sağlanacak? En azından artık lisanslı kişiler ile sözleşme imzalanacak. Ortada lisanssız olduğu halde sözleşme imzalayıp çözüm ortaklığı yapan kişiler elenecek. Lisanslı kişi yanında çalıştırdığı teknikeri yine belediye ye tapuya gönderir. Bunun önüne geçemezler. Ama bence en azından taşınmazın ekspertizi için gidilen yerde müşteri ve uzman arasında bir belge vs imzalanmalı. Şu tarihte mahalinde inceleme yaptım, müşteri de şahittir şeklinde. Ancak bu şekilde lisanslı uzmanının en azından değerlemesini yaptığı taşınmaza inceleme amaçlı gidip gitmediği tespit edilebilir. 
Logged
Tunç Demirtaş
YENİ ÜYE
Üye Bilgileri GOLD ÜYE
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 128

Avatar Yok


« Yanıtla #6 : Mart 08, 2013, 21:58:40 »

Aslında bir bakıma bu olası tebliğ sayesinde yerel lisanslı firmaların da önü açılıyor. Mevcut sistemde küçük illerden birinde kurulacak lisanslı bir firma Türkiye genelinde hizmet veremediği için bankalardan iş alamıyordu. Ancak çözüm ortağı olmak için lisans koşulu hayata geçerse çoğunluğu İstanbul - Ankara - İzmir merkezli olan firmalar lisanssız kişilere iş yaptıramayacağı için bazı illerde seri şekilde hizmet veremeyecektir. Dolayısıyla onlar da bankalardan iş alamayacaklar. Bu durumda lisanslı firmalar "ya iş hacmine güvendikleri yerlerde ofis kurup başına bir SPK lisanslı uzman getirecekler" ya da "iş hacmi düşük illerden çekilmek" zorunda kalacaklar.

Büyük illerde yine büyük firmaların tekelinde olacak işlerin dışında kalan ve çözüm ortakları tarafından yapılacak işlerde çözüm ortaklarının pazarlık aşamasında eline daha büyük kozlar geçecektir. Yüzde 50 yerine daha fazla pay almalarının önü açılacaktır.

Bazı bankaların çözüm ortağı olan kişilere firmalarla çalışma konusunda sınırlama getirdiğini hepimiz biliyoruz. Örneğin 10 tane SPK lisanslı uzmanın olduğu bir ilde ne olacak? Çözüm ortağı daha fazla para veren firmanın elinde mi kalacak?

Tebliğin doğuracaklarını zamanla göreceğiz ama şu bir gerçek ki tebliğe göre elimizdeki lisanslar biraz daha işe yarar hale geleceğe benziyor.





 


Logged
Exper
GOLD ÜYE
Üye Bilgileri GOLD ÜYE
***
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 277



« Yanıtla #7 : Mart 08, 2013, 22:24:48 »

(2) Değerleme faaliyeti; ancak bu Tebliğ kapsamında Kurulca yetkilendirilmiş değerleme  kuruluşları tarafından yapılabilir.


Direk iş alma yönündeki umutlarımız tamamen yok edilmiştir. SPK nın bireysel bazlı değil tüzel kişilik bazlı ısrarı aynen devam etmektedir.
Logged
A.Mesut TATLIPINAR
A.MESUT TATLIPINAR
GOLD ÜYE
Üye Bilgileri GOLD ÜYE
***
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 339



« Yanıtla #8 : Mart 08, 2013, 22:29:56 »

Sevgili Tunç,

Bu tebliğ taslağı; meslek disiplini açısından, en azından yıllardır bu platformda  dile getirdiğimiz bazı sorunlara cevap niteliğinde olduğu için önemlidir. Bir sonraki adım mutlak surette DEĞERLEME MESLEK KANUNU olmalıdır. Esasen, bugün de  GYO'lara ve diğer sermaye piyasası kurumlarına verilen değerleme hizmetlerinde bu tebliğ taslağında yer alan hükümler aranmaktadır.  Ancak, bu tebliğ kapasamında verilecek değerleme hizmeti toplam hizmetin %3 bile değildir.  Önemli olan; BDDK'nın da bu tebliğe paralel bir yönetmelik hazırlamasıdır.

SPK mevzuatına tabi değerlemeler  6 aylık dönemler itibariyle kuruma zaten bildiriliyordu. Ama, BDDK mevzuatına tabi yıllık 500-600 adet değerlemeyi kimin yaptığı, rapora kimin imza attığının takibi yok. Bu yüzden de; 15-16 yaşındaki çocuklar "SPK lisanslı değerleme uzmanı" kisvesi altında sahaya gönderiliyor.  Bu taslakla SPK, bir kere daha" Ben, bankalara verilen değerleme hizmetlerine karışmıyorum" diyor.

Kavram kargaşasını önlemek için iki konuyu mutlaka birbirinden ayıralım.

1)  SPK kanunu kapsamında yapılan taşınmaz değerleme hizmetleri

2)  BDDK kanunu kapsamında yapılan taşınmaz değerleme hizmetleri.

Bu tebliğin amacı; halka açık anonim şirketlerin ve SPK kanunun 34. maddesi kapsamına alınmış şirketlerin Sermaye piyasası faaliyetleri ilgili değerleme hizmetlerini düzenlemektir.  Bankalar verdiğimiz değerleme hizmetleri şimdilik bu tebliğin kapsamı dışındadır. Konut finasmanı sonucunda yine aynı kanunun 57. maddesine göre türev araçları ihracı söz konusu olursa, onlar da bu tebliği kapsamına girer. SPK kanunun 57. maddesinin 5. fıkrasında "(5) Kurul, konut ve varlık finansmanı kapsamında her aşamada Kurulca belirlenen nitelikleri haiz değerleme kuruluşları tarafından değerleme yapılmasını zorunlu tutabilir." Denilerek  5582 sayılı kanun kapsamında yapılan değerlemelerin SPK standartları dışında olabileceği belirtilmektedir.

SPK kanunun ilgili maddeleri:

MADDE 34 – (1) Sermaye piyasası faaliyetleri, sermaye piyasası kurumlarının bu Kanun kapsamındaki faaliyetleri, bu Kanun kapsamına giren yatırım hizmetleri ve faaliyetleri ile bunlara ek olarak sunulan yan hizmetlerden oluşur.
Sermaye piyasası kurumları
MADDE 35 – (1) Bu Kanuna göre faaliyette bulunabilecek sermaye piyasası kurumları aşağıda gösterilmiştir:
a) Yatırım kuruluşları
b) Kolektif yatırım kuruluşları
c) Sermaye piyasasında faaliyette bulunacak bağımsız denetim, değerleme ve derecelendirme kuruluşları
ç) Portföy yönetim şirketleri
d) İpotek finansmanı kuruluşları
e) Konut finansmanı ve varlık finansmanı fonları
f) Varlık kiralama şirketleri

Konut ve varlık finansmanı
MADDE 57 –(1) Konut finansmanı, konut edinmeleri amacıyla tüketicilere kredi kullandırılması,konutların finansal kiralama yoluyla tüketicilere kiralanması, sahip oldukları konutların teminatı altında tüketicilere kredi kullandırılması ve bu kredilerin yeniden finansmanı amacıyla kredi kullandırılmasıdır. Konut finansmanı kuruluşları, konut finansmanı fonları ve ipotek finansmanı kuruluşlarının bu kredilere ve alacaklara dayalı veya bunların teminatı altındaki işlemleri de bu kapsamdadır.
(2) Konut finansmanı kuruluşları, konut finansmanı kapsamında doğrudan tüketiciye kredi kullandıran ya da finansal kiralama yapan bankalar ile Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu tarafından konut finansmanı faaliyetinde bulunması uygun görülen finansal kiralama şirketleri ve finansman şirketleridir.
(3) Konut finansmanı kuruluşları tarafından, konut edinme amacının yeterli bilgi ve belgeyle tespit edilmesi ve kullandırılan kredinin veya yapılan finansal kiralamanın ipotek veya Kurulca uygun görülen teminatlar ile güvence altına alınması zorunludur.
(4) Varlık finansmanı, konut finansmanı kapsamındakiler dâhil Kurulca uygun görülen varlıklara dayalı sermaye piyasası araçlarının ihracıdır.
(5) Kurul, konut ve varlık finansmanı kapsamında her aşamada Kurulca belirlenen nitelikleri haiz değerleme kuruluşları tarafından değerleme yapılmasını zorunlu tutabilir.
(6) Hazine Müsteşarlığı, konut ve varlık finansmanına ilişkin sigorta sözleşmeleri ile ilgili usul ve esasları; Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ise konut finansmanı ve varlık finansmanı kapsamında tüketicilere kullandırılan kredilerin veya alacakların yeniden finansmanına ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.

Logged
onur85
Üye Bilgileri GOLD ÜYE
***
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 208

Avatar Yok


« Yanıtla #9 : Mart 08, 2013, 22:32:06 »

(2) Değerleme faaliyeti; ancak bu Tebliğ kapsamında Kurulca yetkilendirilmiş değerleme  kuruluşları tarafından yapılabilir.


Direk iş alma yönündeki umutlarımız tamamen yok edilmiştir. SPK nın bireysel bazlı değil tüzel kişilik bazlı ısrarı aynen devam etmektedir.

Evet, çünkü zihniyet Türk zihniyeti. Sığ ve anti-modern. Dış dünyaya kapalı ve yüksek egoya biat eden bir zihniyet. Ne güzel değil mi, lisanslı harita kadastro bürosu var ama lisanslı uzman olmasına rağmen lisanslı değerleme bürosuna izin yok???

Yinede şirket ısrarının kapitalist zarar ve yıkımı görülecek. Çünkü lisanssız elemanlar bir şekilde yine tam gaz sahaya sürülü düşük kalite rapor ve düşük ücrete çanak tutacaklar. Spk ve Bddk için yüksek egonun uzmanların bağımsız iş almalarına dair olumsuz yaklaşımı er veya geç yaşanacak nusubetler ile meydana çıkacaktır.

Bu arada kanunun 76. Maddesinin ÜCRET hususunda esas olacağı belirtilmiş. O halde lisanslı eksperinde Tdub üyesi olması hasebiyle 350+kdv ücret kesme hakkı var. Bu konuya dikkat etmemişler mi?
« Son Düzenleme: Mart 09, 2013, 11:58:01 Gönderen: onur85 » Logged
Sayfa: [1]
« önceki sonraki »
    Gitmek istediğiniz yer:  


    Haberler