Gönderen Konu: AFET RıSKı ALTINDAKı ALANLARIN DÖNÜşTÜRÜLMESı HAKKINDA YÖNETMELıK  (Okunma sayısı 1724 defa)

A.Mesut TATLIPINAR

  • A.MESUT TATLIPINAR
  • GOLD ÜYE
  • GOLD ÜYE
  • ***
  • İleti: 339
Dün, telefonumu arayan  bir vatandaş; kentsel dönüşüme konu 15 bağımsız bölümlü bir bina için değerleme raporu istediklerini  ve bu konuda yetkili olup olmadığımı sordu.

ılk yayınlanan yönetmelikte muğlak ifadeler vardı.  Bireysel olarak değerleme raporu düzenlenip düzenlenmeyeceği tartışmalıydı. Bu nedenle; kendisine, "bu konuda net bir bilgim olmadığını, konuyu araştırıp kendilerini arayacağımı" söyledim.  Gerçi, eski yönetmelikteki 11. madde aynen korunmuş. Son yönetmelikte 12. madde olarak aynı şekilde yerini almış.

T.C Çevre ve şehircilik Bakanlığı  yayınladığı yeni yönetmelikte de bireysel olarak hazırlanan değerleme raporlarının kabul edileceği belirtilmiş.

ılgili madde şöyle:

Taşınmazların değerinin tespiti

MADDE 12 – (1) ılgili kurum, uygulama alanındaki taşınmazların sınırını, yüzölçümünü ve cinsini gösteren kamulaştırma haritasını veya krokiyi yapar veya yaptırır ve bu taşınmazların maliklerini ve bunların adreslerini tespit eder veya ettirir.

(2) Taşınmazın değeri; ilgili kurum bünyesinden en az üç kişiden teşkil olunacak kıymet takdir komisyonları marifetiyle veya hizmet satın alınmak suretiyle tespit edilir.

(3) Taşınmazın değeri; taşınmaz değerleme konusunda uzman kişi, kurum veya kuruluşlardan bilgi alınarak ve mahallin emlak alım satım bürolarından alınacak bilgilerden de faydalanılarak, 4/11/1983 tarihli ve 2942 sayılı Kamulaştırma Kanununun 11 inci maddesindeki esaslara göre tespit edilir.

3. Fıkranın atıfta bulunduğu  Kamulaştırma Kanununun  11. maddesine ise şu hususlar yer almaktadır:

Madde 11 – (Değişik: 24/4/2001 - 4650/6 md.)

15 inci madde uyarınca oluşturulacak bilirkişi kurulu, kamulaştırılacak taşınmaz mal veya kaynağın bulunduğu yere mahkeme heyeti ile birlikte giderek, hazır bulunan ilgilileri de dinledikten sonra taşınmaz mal veya kaynağın;

a)Cins ve nev'ini,
b) Yüzölçümünü.
c) Kıymetini etkileyebilecek bütün nitelik ve unsurlarını ve her unsurun ayrı ayrı değerini,
d)Varsa vergi beyanını,
e)Kamulaştırma tarihindeki resmi makamlarca yapılmış kıymet takdirlerini,
f) Arazilerde, taşınmaz mal veya kaynağın kamulaştırma tarihindeki mevkii ve şartlarına göre ve olduğu gibi kullanılması halinde getireceği net gelirini.
g) Arsalarda, kamulaştırılma gününden önceki özel amacı olmayan emsal satışlara göre satış değerini,
h) Yapılarda,  resmi birim fiyatları ve yapı maliyet hesaplarını ve yıpranma payını,
ı) Bedelin tespitinde etkili olacak diğer objektif ölçüleri,
Esas tutarak düzenleyecekleri raporda bütün bu unsurların cevaplarını ayrı ayrı belirtmek suretiyle ve ilgililerin beyanını da dikkate alarak gerekçeli bir değerlendirme raporuna dayalı olarak taşınmaz malın değerini tespit ederler.
Taşınmaz malın değerinin tespitinde, kamulaştırmayı gerektiren imar ve hizmet teşebbüsünün sebep olacağı değer artışları ile ilerisi için düşünülen kullanma şekillerine göre getireceği kâr dikkate alınmaz.
Kamulaştırma yoluyla irtifak hakkı tesisinde, bu kamulaştırma sebebiyle taşınmaz mal veya kaynakta meydana gelecek kıymet düşüklüğü gerekçeleriyle belirtilir. Bu kıymet düşüklüğü kamulaştırma bedelidir.

« Son Düzenleme: Kasım 25, 2013, 09:55:53 ÖS Gönderen: A.Mesut TATLIPINAR »