2014 yılı üçret tarifesi ile ilgili TDUB'un
Sayın Üyemiz,
Bildiğiniz üzere 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu’nun 76’ncı maddesi hükmü uyarınca, Türkiye Değerleme Uzmanları Birliği üyelerinin vereceği değerleme hizmetlerine ilişkin olarak, 2013 yılı Gayrimenkul Değerleme Asgari Ücret Tarifesi ve Uygulama Esasları 09 Mart 2013 tarih ve 28582 Sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu uyarınca 2014 yılı Gayrimenkul Değerleme Asgari Ücret Tarifesi ve Uygulama Esasları, yine Birliğimizin ve kanunda yazan diğer kurumların da görüşü alınmak suretiyle, Sermaye Piyasası Kurulu tarafından hazırlanarak yürürlüğe konulacaktır.
Bu çerçevede; 2014 yılı Gayrimenkul Değerleme Asgari Ücret Tarifesinin hazırlanması sırasında Birliğimizin vereceği görüşe esas olmak üzere, 2013 yılı ücret tarifesinin uygulanmasında yaşadığınız sorunları ve bu sorunların giderilmesine yönelik görüş ve önerilerinizi en geç 15 Kasım 2013 Cuma Saat 17:00’ ye kadar Birliğimizin info@tdub.org.tr adresine e-posta ile iletmenizi rica ederiz.
2014 yılı ücretleri ile ilgili bir duyurusu mevcut olup,yaşanan sorunlar ,görüş ve önerileri 15.11.2013 tarihine kadar bildirilmesi istenilmektedir.
Aynı bina, ada, mevki, köy içerisinde bulunan birden fazla parsel veya bağımsız bölümlerin tek raporda değerlendirilmesi ve %5’lik gibi bir ücretin ilave edilmesiyle bir ücretlendirme yapılmaktadır. Burada aynı yere gitmekle zaman harcanmadığı düşünülmekte ise de gayrimenkule verdiğin değerin değeri önemlidir. Raporda bankanın vereceği krediye 2. kefil olarak imza atılmaktadır. Aynı binada bulunan 2 tane dükkan için ayrı ayrı 1.000.000’erden, 2.000.000 TL değer veriyorsun. 2. Taşınmaz için 1.000.000 TL’ye 15 TL ile rapor hazırlayıp kefil olunuyor. Burada bir boşluk, aksaklık mevcut olup,ikinci bir yer için en az 0,50 olmalıdır.
Yol ücreti ile ilgilide ücret tarifesinde yol ücreti ödenir ibaresi yer almaktadır. Bir kısım şirketler, bankalar yol ücretinin km’ye 0,35 krş ödemektedir. Bir kısmıda 60 ve 100 km’yi ödememektedir. Örneğin; 60 km’lik bir yere gidildiğinde geliş gidiş 120 km’lik yere en az 1’er saatten 2 saat yolda zaman kaybı olmaktadır. Eğer toplu taşıma araçları gidilerse bu zaman 3-4 saati bulmaktadır. Kendi arabası ile giderse en az 2 saat zamanı , ayrıca yakıt için 35 TL, aracın yıpranması gibi hususlar göz önüne alındığında tamamen karsız hamaliye durumunda bulunmaktadır.
Yol ücreti hususunda LıKAP büroları (Akaryakıt fiyatı x km x 0,90) formülü ile (0,40 krş x 120 km x 0,90 = 43,20 TL’lik) ücretlendirmektedirler.
Yol ücreti ile ilgili ucu açık kişi ve kurumların farklı şekilde değerlendirmelerine mahal bırakmayacak şekilde, en azından kamudaki diğer bir kurumun, özel sektör için benimsediği yol ücreti ile ilgili formül kriter alınabilir.
Mutlaka sektör içerisinde sorunlar var.Bunları yasal yollardan kırmadan dökmeden halledilmesi gereker.
Arkadaşlar, sorun ve önerileriniz varsa bunları yazılı olarak TDUB'a bildirilmesidir.