Gönderen Konu: 6306 sayılı AFET RıSKı ALTINDAKı BÖLGELER YENıLEME KANUNU YÜRÜRLÜğE GıRMışTıR.  (Okunma sayısı 3603 defa)

A.Mesut TATLIPINAR

  • A.MESUT TATLIPINAR
  • GOLD ÜYE
  • GOLD ÜYE
  • ***
  • İleti: 339
Kamuoyunda "Kentsel Dönüşüm" olarak bilinen 6306 sayılı kanun 31.05.2012 tarihli resmi gazetede yayınlanarak yürürlüğe girmiştir.

6306 sayılı Kanunun 12. maddesinde; 2942 sayılı Kamulaştırma Kanuna eklenen ve sektörümüzü yakından ilgilendiren ÇOK ÖNEMLı madde aşağıdadır.
Bu önemli maddenin Türk kamulaştırma Mevzuatına girmesi için yoğun çaba sarfeden TDUB başkanı Bekir Yener Yıldırım'a ve mesai arkadaşlarına teşekkür ederim.

Camiamıza hayırlı olsun...


(Ek fıkra: 16/5/2012-6306/12 md.) Sermaye Piyasası Kuruluna kayıtlı olarak faaliyet gösteren lisanslı değerleme kuruluşlarının isim ve adreslerini belirten listeler, her yıl ocak ayı içinde, ikinci fıkradaki mahkemelere bildirilmek üzere Sermaye Piyasası Kurulunca valiliklere gönderilir. Yeterli sayıda değerleme uzmanı bulunan yerlerde, 10 uncu maddede öngörülen değer tespitleri, bilirkişi sıfatıyla öncelikle Sermaye Piyasası Kurulundan lisanslı değerleme uzmanlarına, taşınmaz geliştirme konusunda yüksek lisans veya doktora yapmış olan uzmanlara yaptırılır.

A.Mesut Tatlıpınar

creacer

  • GOLD ÜYE
  • ***
  • İleti: 117
" Sermaye Piyasası Kuruluna kayıtlı olarak faaliyet gösteren lisanslı değerleme kuruluşlarının isim ve adreslerini belirten listeler."  Benim anladığım kuruluşların isim ve adresleri liste şeklinde yollanacak diyor burada. Gayrimenkul değerleme uzmanlarının listesimi, Gayrimenkul Değerleme şirketlerinin isimlerimi yollanacak? 

A.Mesut TATLIPINAR

  • A.MESUT TATLIPINAR
  • GOLD ÜYE
  • GOLD ÜYE
  • ***
  • İleti: 339
2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'nun 15. maddesinin son şekli aşağıdadır.

15. maddeyi yorumlarken; aynı kanunun 10. ve 11. maddelerini de  göz önünde bulunduralım.


Madde 15 – (Değişik: 24/4/2001 - 4650/8 md.)

(Değişik birinci cümle: 16/5/2012-6306/12 md.) Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliğine bağlı meslek odalarının her biri tarafından, üyelerinin oturdukları yer göz önünde bulundurularak; illerden nüfusu beşyüzbinin altında olanlar için yirmibeş ila elli, nüfusu beşyüzbin ile birmilyon arasında olanlar için elli ila yüz, nüfusu birmilyon ile üçmilyon arasında olanlar için yüz ila yüzelli, nüfusu üçmilyonun üzerinde olanlar için yüzelli ila üçyüzelli bilirkişi ve ayrıca il merkezleri için il idare kurulları ve ilçeler için ilçe idare kurulları tarafından, bu bölgelerde oturan ve mühendis veya mimar olan taşınmaz mal sahipleri veya kiracılar arasından nüfusa göre belirlenen bilirkişi sayılarının en az üçte biri kadar bilirkişi, her yıl ocak ayının ilk haftasında seçilerek isim ve adreslerini belirten listeler valiliklere verilir. Bilirkişi olarak görev yapacakların nitelikleri ve çalışma esasları, Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliğinin görüşü alınmak suretiyle Maliye Bakanlığı ile Bayındırlık ve ıskan Bakanlığının birlikte hazırlayacakları bir yönetmelikle belirlenir.
Valilikçe onanan listelerden, odalar tarafından seçilenler il merkezi ve ilçelerdeki asliye hukuk mahkemelerine, idare kurulları tarafından seçilenler de seçildikleri yerin asliye hukuk mahkemelerine bildirilir.
Süresi bitenler tekrar seçilebilir.

Bilirkişi kurulu; kamulaştırmaya konu olan yerin cins ve niteliğine göre, üçü odalar listesinden, ikisi de idare kurulu listesinden seçilmek suretiyle beş kişiden oluşur.

Kamulaştırılan taşınmaz malın üstün niteliği gözönüne alınarak, bilirkişilerden üçü aynı uzmanlık kolundan seçilebilir.
Kamulaştırmayı yapan idarede görevli olanlar, kamulaştırılan taşınmaz malın sahipleri ve bunların usul ve füruu, karı-koca, üçüncü derece dahil, kan ve sıhri hısımları ve mal sahipleri ile menfaat ortaklığı olanlar bilirkişi seçilemezler.
ıhtisas odalarının liste veremediği veya verilen listelerden fiili ve hukuki sebeplerle bilirkişi seçiminin imkansız olduğu il ve ilçelerde, kamulaştırılan taşınmaz malın cins ve özelliğine göre, Bayındırlık ve ıskan, Tarım ve Köyişleri ve Orman Bakanlıklarının taşra birimleri ile diğer resmi daire ve kurumlardan alınacak fen adamları ile bilirkişi kurulu tamamlanır. Bunların da bulunmadığı veya fiili veya hukuki sebeplerle bilirkişi seçimlerine imkan olmadığı takdirde, komşu illerin oda listelerinden, yoksa bu fıkrada belirtilen resmi daire ve kurumlardan alınacak fen adamları ile kurul tamamlanır.
(Değişik sekizinci fıkra: 16/5/2012-6306/12 md.) Taraflar, mahkemelere bildirilen listelerde yazılı olanlar ve yukarıdaki fıkrada belirtilen kimseler arasından bilirkişi seçmekte anlaşamadıkları takdirde; bilirkişiler, hâkimin kararı ile tayin edilen gün ve saatte, valilikçe, tarafların huzurunda ve gelmeyenin gıyabında kura yolu ile seçilir. Valilik, kuranın adil olarak yapılabilmesi için gerekli tedbirleri alır. Kuraya ilişkin itirazlar, davanın görüldüğü mahkemece karara bağlanır.

Hakim, bilirkişilere yemin ettirir.

Bilirkişi kurulu, taşınmaz malın değerini 11 ve 12 nci maddeler hükümlerine göre tayin ve takdir ederek, gerekçeli raporunu onbeş gün içinde mahkemeye verir.

Bilirkişilerce yapılan değer tespitinde, idarece belgelerin mahkemeye verildiği gün esas tutulur.

(Ek fıkra: 16/5/2012-6306/12 md.) Sermaye Piyasası Kuruluna kayıtlı olarak faaliyet gösteren lisanslı değerleme kuruluşlarının isim ve adreslerini belirten listeler, her yıl ocak ayı içinde, ikinci fıkradaki mahkemelere bildirilmek üzere Sermaye Piyasası Kurulunca valiliklere gönderilir. Yeterli sayıda değerleme uzmanı bulunan yerlerde, 10 uncu maddede öngörülen değer tespitleri, bilirkişi sıfatıyla öncelikle Sermaye Piyasası Kurulundan lisanslı değerleme uzmanlarına, taşınmaz geliştirme konusunda yüksek lisans veya doktora yapmış olan uzmanlara yaptırılır.

creacer

  • GOLD ÜYE
  • ***
  • İleti: 117
"Sermaye Piyasası Kuruluna kayıtlı olarak faaliyet gösteren lisanslı değerleme kuruluşlarının isim ve adreslerini belirten listeler."
"Türkiye Değerleme Uzmanları Birliğine üye Gayrimenkul Değerleme Uzmanlarının isim ve adreslerini belirten listeler."  doğrusu bu şekilde olması gerekti ama işte Değerleme uzmanlarının üye aidatı senelik 250tl  gayrimenkul değerleme şirketlerinden alınan katkı payı senelik 3000 Tl olunca parayı veren düdüğü çalar misali...
sonuç olarak Mesut Beyin yazılarındada belirttiği çelişki burada bariz şekilde görülüyor. Türkiye Değerleme Uzmanları Birliği  gayrimenkul değerleme uzmanlarının çıkar ve menfaatleri doğrultusundamı çalışacak yoksa liste şirketlerinin çıkarları doğrultusundamı çalışacak.  yönetimde kimler coğunluktaysa onların çıkarlarını savunacak...
« Son Düzenleme: Haziran 02, 2012, 02:48:12 ÖS Gönderen: creacer »

A.Mesut TATLIPINAR

  • A.MESUT TATLIPINAR
  • GOLD ÜYE
  • GOLD ÜYE
  • ***
  • İleti: 339
Sevgili Arkadaşlar,

31.05.2012 tarih 28309  sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan 6306 sayılı " Afet riski altındaki alanların dönüştürülmesi hakkında kanun"  değerleme mesleğine mesnet teşkil eden mevzuatta, devrim niteliğinde köklü değişiklikler yapmıştır. Çevre ve şehircilik bakanlığı'na çok geniş yetkiler vermiş, yerel yönetimlerin yetkilerini kısıtlamıştır. Kanun metnini ve değişikliğe referans gösterdiği  temel kanunları sıkı bir şekilde yeniden gözden geçirmeli, bugünden sonra da, özellikle; muhtemel yenileme bölgelerinde konumlanmış  taşınmazlara ait değerleme raporlarını, 6306 sayılı kanunun vaz'ettiği şekilde,  çok geniş bir perspektiften ele almalı ve yorumlamalıyız.

Bu kanunun bizler açısından bir başka önemi ise; 6306 sayılı kanunun en temel dayanaklarından birisi, 2942 sayılı kamulaştırma kanunundur. ıdare, her türlü kamulaştırma işlemini, kamulaştırma kanununun amir hükümlerinde yer alan usul ve esaslara göre yapmak zorundadır. Kamulaştırma sürecinin de en temel unusurlarından birisi; değer tespiti ve bu tespitin kimler tarafından nasıl yapılacağıdır.

6306 sayılı kanun; kamulaştırma sürecinde değer tespitinin;"ÖNCELıKLı OLARAK",  SPK LıSANSLI DEğERLEME UZMANLARI tarafından yapılacağını hükme bağlamıştır.  Bunun anlamı; değerleme uzmanlığı mesleğinin ve değerleme uzmanlarının en üst seviyede  DEVLET TARAFINDAN  kabul gördüğü, muhatap alındığı ve TAşINMAZ DEğERLEMESıNDE yetkilendirildiğidir.  Bugünden sonra; her birimiz, taşıdığımız bu yüce sorumluluğun idraki içinde olmalıyız.

Türk Devleti,  "genç" değerleme mesleği mensuplarına çok büyük bir jest yapmış, aynı zamanda da omuzlarımıza çok büyük bir sorumluluk yüklemiştir. Üstümüze düşen görev; bilgimizle, emeğimizle ve dürüstlüğümüzle bu güvene layık olmaya çalışmaktır.  Öncelikle bundan gurur duymalıyız. ışin nasıl yapılacağı, kaç paraya yapılacağı ise; sadece, küçük bir teferruattır. 

2942 sayılı kanunun 10., 11., ve 15 maddelerini iyi okursanız; bankalara yapılana değerleme raporlarında olduğu gibi, "tıfıl" lise öğrencilerini sahaya gönderip, masa başında imza atma devrinin kapandığını, her türlü insani ve ahlaki değeri ayaklar altında çiğneyip, sonra da, değerleme uzmanlarına "maraba" muamalesi yaparak,  "ekspertiz simsarlığına" soyunmanın bu alanda işlemeyeceğini çok net görürsünüz.

Kamulaştırma kapsamındaki değerleme  işine talip olan lisanslı şirketler; değerleme işini, çözüm ortakları aracılığı ile değil;  sadece, kadrosunda bulunan, bordrolu lisanslı değerleme uzmanlarıyla yapabileceklerdir. Bağımsız çalışan lisanslı değerleme uzmanları ise; kendi bölgelerindeki ADLı ve ıDARı YARGI mercilerinin bilirkişilik komisyonlarına başvurarak kayıtlarını yaptıracak, görev verildiğinde de 2942 sayılı kanunda belirtilen usullere göre raporlarını tanzim ederek ücretlerini alacaklardır.

Yeni dönem, hem mesleğimize hem de bizlere  hayırlı ve uğurlu olsun...


Sevgilerimle,

A.Mesut Tatlıpınar

A.Mesut TATLIPINAR

  • A.MESUT TATLIPINAR
  • GOLD ÜYE
  • GOLD ÜYE
  • ***
  • İleti: 339
Sevgili  ızmit,

Hukuk okur-yazarlığının püf noktası; sadece elinizdeki metni değil,  o alanda düzenlenmiş bütün mevzuatı hep birlikte, sanki tek bir metinmiş gibi değerlendirmektir.  Türk hukuk sisteminde, mevzuat dediğimiz  halen yürürlükte olan binlerce kanun ve yüzbinlerce  madde var. Bazen, sadece kanun metinlerini okuyarak da bir sonuca ulaşamazsınız. ıkincil mevzuat dediğimiz, içtihat kararlarını da  dikkate almanız  hatta yönetmelik, tüzük ve tebliğleri de  göz önünde bulundurmanız gerekebilir. Bir de kanun metinlerini yorumlarken sadece lafzına değil ruhuna da bakılmalıdır.

Bahsettiğiniz konu ile ilgli olarak; TDUB’un 27.05.2011 tarih ve 183 sayılı  talebine istinaden;  “ TDUB üyesi  değerleme uzmanlarının “gayrimenkul ile ilgili davalarda bilirkişi olarak kabul edilmesi” hususu T.C.  Adalet Bakanlığı Hukuk ışleri Genel Müdürlüğünün 13.06.2011 tarih ve 15804 sayılı talimatlarıyla tüm Cumhuriyet Başsavcılıklarına  geçtiğimiz yıl gönderilmişti.

Bilirkişilik müessesi; Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanununun 276. Maddesinde,  Ceza Muhakemesi Kanununun 64. Maddesinde ve ıdari Yargılama Usul Kanunun 31. Maddesinde ayrıntılı olarak düzenlenmiştir. Ancak, TMMOB üyesi olmayan değerleme uzmanlarını en çok ilgilendiren konu;, Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanununun 2. fıkrası kapsamında düzenlenmiş olan “ Resmi Bilirkişilik” müessesidir.  Bu da; 2942 sayılı Kamulaştırma Kanununun ( eski) 15. Maddesinde yer alan şekliyle; sadece ,  TMMOB üyelerine tanınan bir haktı. 

Lisanslı Değerleme uzmanı olsanız dahi, resmi bilirkişi olarak atanamıyordunuz.  31.05.2012 Tarihinde Resmi Gazetede yayınlanan 6306 sayılı kanunun 10. Maddesiyle, 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunun 15. Maddesine  eklenen son fıkra ile,  TDUB üyesi Değerleme Uzmanları ‘nın  TMMOB üyesi olup olmadıklarına bakılmaksızın, ÖNCELıKLı olarak  kamulaştırma davalarında  “resmi bilirkişi” olarak görevlendirileceği hükme bağlanmıştır.

En son, ıstanbul Adalet Komisyonu’nun 11.05.2012 tarih ve 2012/3600 sayılı ilanında Gayrimenkul Değerleme Uzmanları  talep edilen bilirkişiler arasında sayılmıştır. Muhtemelen önümüzdeki sonbaharda da , ıl adalet komisyonlarının  yeni bilirkişilik talepleri olacaktır.  Müracaat ettiğiniz takdirde; bireysel olarak kamulaştırma davalarında “ resmi bilirkişi” olarak atanmanız mümkün olacaktır.

Yeni yürürlüğe giren 6306 sayılı kanunun kapsamında uygulamalar başladığında;  çok sayıda “resmi bilirkişi” talebi olacaktır. 15. Maddedeki bu değişiklik;  birincisi, değerleme mesleğinin saygınlığı açısından, ikincisi de bankalara ve lisanslı şirketlere bağlı kalmaksızın iş yapabilme imkanlarını genişletmesi açısından önemlidir.

NOT:
 
SGK’nın yayınladığı birkaç  kurum içi genelgede de;  yükümlülerin, kuruma olan borç tecil ve taksitlendirme taleplerinde  teminat olarak gösterdikleri gayrimenkullerin değerlemesinde, SPK’nın lisans verdiği  uzmanların hazırladığı  değerleme raporları muteber belge olarak kabul görmektedir.

01.07.2012 tarihinde yürürlüğe girecek olan 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nda da sadece Hisseleri Borsa’da işlem gören halka açık şirketler değil, aktifinde gayrimenkul bulunan bütün şirketler değerleme yaptırmakla yükümlü tutulabilecekler.

A.Mesut Tatlıpınar


maras46

  • YENİ ÜYE
  • GOLD ÜYE
  • *
  • İleti: 212
Mesut Bey merhabalar. Bu kanunun 02.02.2012 tarihli taslağına baktım. Bu madde aynen geçmiş. Benim anladığım şudur: (Ek fıkra: 16/5/2012-6306/12 md.) Sermaye Piyasası Kuruluna kayıtlı olarak faaliyet gösteren lisanslı değerleme kuruluşlarının isim ve adreslerini belirten listeler, her yıl ocak ayı içinde, ikinci fıkradaki mahkemelere bildirilmek üzere Sermaye Piyasası Kurulunca valiliklere gönderilir."  Bu cümleyi yorumlamak çok zor.
Gelelim bu kanunun devamına: "Yeterli sayıda değerleme uzmanı bulunan yerlerde, 10 uncu maddede öngörülen değer tespitleri, bilirkişi sıfatıyla öncelikle Sermaye Piyasası Kurulundan lisanslı değerleme uzmanlarına, taşınmaz geliştirme konusunda yüksek lisans veya doktora yapmış olan uzmanlara yaptırılır." Bu madde "Yeter sayıda değerleme uzmanı bulunan yerlerde" diye başlıyor ve bunlar direkt bilirkişilikte önceliğe sahip oluyor. Eğer bu madde olmasa endişe yaşar idik. ılk cümleyi geniş anlamda değerlendirmek gerek. Ayrıca Mahkeme katiplerinin bilirkişi yönlendirme devri de böylece kapanmış oluyor. Çünkü hiç bir hakim, o şehirde lisanslı uzman var iken, başkasına iş yönlendirilmesine rıza göstermez. Çok hassas olan hukuk mekanizmasında sicilinin bozulmasını, şikayete muhatap olunmasını hiç bir hakim istemez.   Sonuç olarak, ikinci cümle yeni bir kanun maddesi ile değiştirilmedikçe, lisanslı uzmarnlar bundan sonra mahkeme bilirkişiliğinin değişmez elemanıdır. Yönetmelikler de bu maddeye muhalif olamaz. Hepimize hayırlı olsun. Emeği geçenleri kutluyorum.   

Ahmet GÖÇER
Elbistan/Kahramanmaraş

A.Mesut TATLIPINAR

  • A.MESUT TATLIPINAR
  • GOLD ÜYE
  • GOLD ÜYE
  • ***
  • İleti: 339
Ahmet Bey,

Ben de aynen sizin gibi yorumladım. 
Hatta, yorumu biraz daha genişleterek, bu kanun maddesinin özel amacı dışında da yansımalarının ve etkilerinin olacağını düşünüyorum.
 
Devlet, alenen  "kamulaştırma, gayrimenkul  değerlemesi ve ihtilafların çözümü konularında, öncelikli muhatabım SPK Lisanslı Değerleme Uzmanlarıdır" diyor. Bu açık referans, zaman içinde;  hem bankalara hem de  yurttaşlara yol gösterici olacaktır.

Yaptığı işe meşruluk kazandırmak isteyen herkes, başının ağrımaması için,  pozisyonunu bu maddeye göre alacaktır.

Selam ve sevgiler,

A.Mesut Tatlıpınar